Oproep Ramplaankwartier: pas Warmtewet aan!

Ramplaankwartier 2.jpg
11 Frank Visser.jpg
Door Frank Visser op 6 maart 2021 om 12:50

Oproep Ramplaankwartier: pas Warmtewet aan!

Hoe kan het Haarlemse Ramplaankwartier duurzaam worden verwarmd? Landelijk is deze wijk één van de koplopers. Een grote groep bewoners heeft een plan om met een duurzame wijk-warmtecoöperatie voortaan niet meer afhankelijk te zijn van aardgas. Zij lopen echter nog wel tegen een aantal knelpunten aan in de landelijke Warmtewet.

Vandaag organiseerde de ChristenUnie een Regio-estafette door het hele land. Ruim 90 afdelingen vroegen aandacht voor lokale oplossingen die een bijdrage leveren aan het beschermen van de aarde. Zij brachten in een estafette duurzame plannen naar een centrale plek in Nederland om ze daar aan te bieden aan minister Carola Schouten. De estafette liep via 9 routes door het hele land en werd volledig gedaan met duurzame vervoermiddelen van fiets tot roeiboot en van paard tot elektrische auto.

In Haarlem nam de ChristenUnie afdeling het estafette stokje over van ChristenUnie Haarlemmermeer. In het Ramplaankwartier gaf Eelco Fortuyn, één van de voortrekkers van het project SpaarGas, de warmte-coöperatie van bewoners in deze wijk, een manifest mee voor politiek Den Haag. Hierin doet hij een aantal verbetervoorstellen voor de landelijke Warmtewet om te zorgen dat wijkinitiatieven van bewoners beter worden ondersteund.

Zo zou de warmtewet voor kleine initiatieven minder bureaucratie moeten kosten, meer ruimte moeten bieden voor lokale waarde creatie en eigenaarschap in plaats van alleen aan dividend gedreven kapitaal en zou er meer lokale democratische controle moeten komen door de gemeenteraad een rol te geven in plaats van de provincie. Ook pleitte Fortuyn voor CO2 prestatie-eisen voor warmtenetten en meer prikkels om energie te besparen, bijvoorbeeld door isolatie.

Frank Visser, Haarlemmer en kandidaat nummer 11 van de ChristenUnie: "Met deze praktische voorstellen kan onze nieuwe fractie in de Tweede Kamer aan de slag. Als voldoende Haarlemmers mij steunen kan ik daar na 17 maart zelf mee aan de slag. Ik wil dat verduurzaming voor alle bewoners aantrekkelijk is en niet ingewikkeld. Of ze nu wonen in een koopwoning of in een huurwoning. Het Rijk moet initiatieven van koplopers zoals het Ramplaankwartier ondersteunen. De ervaringen die we daar op doen zijn heel belangrijk om overal in Nederland te komen tot een betaalbare energietransitie."

Het manifest van SpaarGas is hier terug te lezen. Bekijk ook hieronder de presentatie van Eelco Fortuyn.

Labels: