ChristenUnie wint in Haarlem en Amsterdam...

20140827_114719.jpg
11 Frank Visser.jpg
Door Frank Visser op 16 maart 2021 om 16:23

ChristenUnie wint in Haarlem en Amsterdam...

Eerder deze week werd al bekend dat de ChristenUnie van alle partijen veruit het meeste aandacht heeft voor regionale vraagstukken in het verkiezingsprogramma. Maar hoe zit dat eigenlijk in mijn eigen regio? Ik nam de proef op de som!

Eerder deze week verschenen berichten over de aandacht voor regio's in de verkiezingsprogramma's op basis van onderzoek van Wepublic en de Rijksuniversiteit Groningen. Hieruit blijkt dat de ChristenUnie deze verkiezingen het meeste ingaat op de regio.

Vandaag berichtte Parool op basis van hetzelfde onderzoek dat dit ook geldt voor Amsterdam. Hier scoort de ChristenUnie samen met D66 een gedeelde eerste plaats

Je kunt op de website van de NOS ook zelf uitzoeken hoe vaak een plaatsnaam voorkomt in de verkiezingsprogramma's van 13 partijen. Ik nam de proef op de som voor Haarlem via: https://app.nos.nl/op3/ctrl-f/#/. Het resultaat? De ChristenUnie noemt Haarlem 4x en D66 1x. Bij de andere partijen wordt Haarlem niet genoemd...

Wat wil de ChristenUnie voor Haarlem?

• Meer ruimte voor bouwen rond Schiphol. Het luchthavenindelingsbesluit wordt aangepast zodat er meer ruimte komt voor de bouw van woningen en windmolens in Zuid-Kennemerland, IJmond, Haarlemmermeer de Zaanstreek en rond Amsterdam. Deze extra ruimte is mogelijk omdat de huidige regels met name aan de rand van de beperkingenzone rond Schiphol te streng zijn en omdat we inzetten op beperken van de luchtvaart(hinder). Uiteraard staat de veiligheid wel voorop.
  • Capaciteitsuitbreiding spoor. De rek is eruit op het spoorwegnet. Op veel plaatsen zijn extra, langere en bredere perrons, extra keersporen, extra opstelterreinen en ongelijkvloerse kruisingen noodzakelijk. Om te zorgen dat intercity’s en sprinters elkaar niet in de weg zitten en de frequentie kan worden verhoogd, wordt 500 kilometer spoor voor 2040 verdubbeld. Ofwel van 1 naar 2 sporen, waaronder de Sallandlijn ZwolleWierden, IJssellijn Deventer-Olst en brug Ravenstein, Leiden-Woerden en Leeuwarden-Feanwâlden, ofwel van 2 naar 4 sporen, waaronder Utrecht-Driebergen, Delft-Schiedam, Breda-Tilburg, Almere Poort-Almere Oostvaarders, Haarlem-Amsterdam en Arnhem-Nijmegen.
  • Meer stations. Nieuwe stations worden onder meer geopend in Berkel-Enschot, Staphorst, Veenendaal Zuid, Apeldoorn West, Haarlem West, Zwolle Zuid, Deventer Noord, Hoogkerk, Hattem en Bathmen.
  • Investeren in lightrail en busvervoer. Het Rijk gaat bijdragen aan grote regionale OV-projecten met een nationaal belang, zoals het doortrekken van de Noord/Zuidmetrolijn naar Schiphol en Hoofddorp en het afmaken van de metroring Amsterdam voor de ontsluiting van Havenstad. Hiermee komt er op het spoor meer ruimte voor Intercity’s. Nieuwe regionale (light)rail verbindingen, “Bus Rapid Transit”- systemen en snelwegbussen maken de noodzakelijke schaalsprong mogelijk in het OV rond de steden. Wij ondersteunen daarom rijksbijdragen aan projecten zoals de corridors Leiden-Den Haag-Dordrecht, Utrecht-Zeist/Amersfoort, Gouda-Zoetermeer-Scheveningen, Schiedam-Rotterdam Zuid-Kralingse Zoom, HaarlemAmstelveen-Amsterdam Bijlmer en rond Zwolle, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Maastricht. Vrije busbanen en het gebruik van vluchtstroken zullen, waar nodig, de snelheid en betrouwbaarheid van busvervoer ondersteunen.

Uiteraard zijn er ook veel algemene punten van toepassing op Haarlem maar het is mooi dat Haarlem zo concreet wordt genoemd! Vorige week presenteerde de ChristenUnie haar regioplan. Meer hierover kun je hier lezen.

Labels: