Ruim baan voor de fiets

11 Frank Visser.jpg
Door Frank Visser op 6 maart 2021 om 07:21

Ruim baan voor de fiets

Vandaag brengt de ChristenUnie het actieplan “Ruim baan voor de fiets” naar buiten. In totaal wil de ChristenUnie tot 2025 ruim 1 miljard euro investeren in de fiets. Uit de berekeningen van de planbureaus blijkt dat dit het grootste bedrag is van alle partijen. In het actieplan schrijven kandidaat Kamerleden Pieter Grinwis (nummer 5) en Frank Visser (nummer 11) hoe de ChristenUnie fietsen aantrekkelijker en veiliger wil maken.

De ChristenUnie presenteert het plan tijdens de regiorace. Tijdens deze race brengen lokale afdelingen in een estafette duurzame plannen naar een centrale plek in Nederland om ze daar aan te bieden aan minister Carola Schouten. De estafette via 9 routes door het hele land wordt volledig gedaan met duurzame vervoermiddelen van fiets tot roeiboot en van paard tot elektrische auto.

Pieter Grinwis: "Vaker op de fiets stappen is de oplossing voor veel van de problemen waar we in onze steden en dorpen voor staan. Het is gezond en als we allemaal de auto wat vaker laten staan, scheelt dat veel in de uitstoot van schadelijke stoffen. En misschien nog wel belangrijker: deze oer-Hollandse manier van verplaatsen is natuurlijk ook gewoon leuk, zeker samen met je kinderen.”

In haar fietsplan zet de ChristenUnie uiteen waar zij ruimte ziet voor verbetering. Zo moet er geïnvesteerd worden in veilige en comfortabele doorfietsroutes, het opheffen van barrières voor fietsers door bruggen en tunnels en wil de ChristenUnie dat OV-fietsen op elk station in Nederland beschikbaar komen. Daarnaast bevat het plan de nodige maatregelen omtrent verkeersveiligheid.

“Het aantal ernstig gewonde fietsers neemt de laatste jaren sterk toe. Inmiddels is 66% van het aantal zwaargewonden naar aanleiding van een verkeersongeluk een fietser, daar moeten we wat aan doen”, aldus Frank Visser. De ChristenUnie wil onder meer dat de maximumsnelheid in de bebouwde kom op de meeste wegen wordt verlaagd naar 30 km/uur en dat gemeenten geld krijgen om fietspaden ‘vergevingsgezind’ in te richten zodat er minder ongelukken ontstaan door kleine stuurfoutjes.

Labels: ,